"Falstaff". Povestea unui succes

Data: 20 februarie 2015
Sursa: Adevărul.ro
Autor: Redacția Adevărul

Capodopera teatrului liric, ,,Falstaff”, ultima operă compusă de Giuseppe Verdi, a avut premiera joi seară, la Opera Naţională Bucureşti, într-o montare inedită semnată de regizorul britanic Graham Vick. Spectacolul se joacă şi sâmbătă, şi duminică la Opera Naţională Bucureşti.

Spectacolul ,,Falstaff” de la Opera Naţională Bucureşti este o montare modernă, total diferită faţă de felul în care această operă a fost prezentată până acum oriunde în lume. Astfel,  Graham Vick mută subiectul operei „Falstaff” în timpurile noastre, abordând cu un umor tipic englezesc teme contemporane, precum societatea de consum şi consumerismul, virtutea, lăcomia, dar în lumea spirituală a personajelor lui Shakespeare transpusă în teatrul muzical de compozitorul Giuseppe Verdi şi libretistul Arrigo Boito.

"Mă bucur că Opera Naţională a avut şansa contactului cu un astfel de artist, cu o astfel de personalitate şi cu un astfel de om", a declarat Răzvan Ioan Dincă, citat de Mediafax,  la conferinţa de presă, de dinaintea spectacolului de joi seară.  

"Aş vrea să vă spun că un spectacol de teatru operă, cum este acest spectacol, un spectacol de teatru liric, un spectacol care îmbină elementele teatrale de cea mai bună calitate, lucrul cu actorii, solişti, imaginea, emoţia transmisă, prin interpretarea atât vocală, cât şi actoricească, reprezintă pentru noi un pas înainte. Este ceea ce am dorit prin prezenţa acestui regizor aici. (...) Emoţiile pe care conducerea Operei Naţionale le are sunt legate de percepţia pe care spectatorul român contemporan o va avea referitor la acest spectacol", a punctat directorul ONB, citat de Mediafax.  

Răzvan Ioan Dincă, director general al Operei Naţionale Bucureşti, a mărturisit că şi-a dorit să ofere publicului posibilitatea de a urmări la Bucureşti un ,,altfel” de spectacol de operă: ,,Mi-am dorit foarte tare să-l aducem pe Graham Vick să monteze la Bucureşti dintr-un motiv important, şi anume acela că marii artişti, marii creatori de teatru trebuie să realizeze pe această scenă spectacole care să aducă în prim-plan teme care au legătură cu societatea în care trăim, cu modalitatea în care regizorul, ca şi barometru al societăţii şi formator de opinie, poate să le pună în evidenţă în spectacol său. Graham Vick, unul dintre cei mai mari creatori din acest domeniu, este la Opera Naţională Bucureşti pentru a ne arăta modalitatea sa de a face teatru.”    

„Abordarea mea este cea a unui dialog imediat, deschis, spontan între scenă şi public. Un public care este atent, care se recunoaşte pe scenă şi se recunoaşte pe sine în marile opere, în opoziţie cu a recunoaşte marile opere. Aceasta este dihotomia… provocarea operei. Nu am venit ca să fac un spectacol grandios, să mă dau mare, ar fi absolut inutil. Am venit ca să trăiesc o experienţă interesantă cu un grup de interpreţi. Ca să îmi aduc abordarea personală şi să lucrez într-o nouă Operă, pentru un public nou, asta mă interesează”, a subliniat regizorul Graham Vick.

"«Falstaff» arată un ansamblu care ştie să lucreze împreună şi ştie să producă ceva de bună calitate împreună. În acest sens, reprezintă tot ce are mai bun această formă de artă. O formă de artă care este, adesea, trădată de monştri sacri", a declarat Graham Vick, despre echipa din spatele noii producţii a Operei Naţionale Bucureşti.

Regizorul britanic a menţionat că în "Fastaff" fiecare personaj este "de râs", aceasta fiind o operă din care reiese "absurditatea fiinţei umane".

"De ce este această operă despre un bătrân la sfârşitul vieţii lui atât de interesantă? Este o operă în care fiecare personaj, fiecare figură este de râs. Pentru că Falstaff a ajuns într-o situaţie în care îşi dă seama de absurdul propriei fiinţe. Absurditatea noastră proprie, a fiecăruia dintre noi, este scrisă foartă frumos atât în muzica lui Verdi, cât şi în libretul lui Arrigo Boito, într-un mod foarte inventiv. În această operă de două ore şi jumătate puteţi vedea furia cea mare a bărbaţilor şi imensa lor dorinţă de a o arăta, abilitatea femeilor de a folosi această armă absurdă a bărbaţilor şi de a-i manipula şi de a câştiga orice bătălie, de a duce la îndeplinire tot ceea ce vor să facă ele însele.

Poate că opera se numeşte «Falstaff», dar fiecare întorsătură dramatică a operei este câştigată de către femei, iar bărbaţii repetă la nesfârşit acelaşi ciclu al greşelilor banale", a declarat regizorul britanic, la conferinţa de presă, citat de Mediafax.

Comandor al Ordinului Imperiului Britanic (CBE), cofondator şi actualmente director artistic al Birmingham Opera Company, deţinător al mai multor distincţii printre care Premiul ,,Olivier”, Premiul ,,Royal Philharmonic Society” şi Premiul ,,Abbiati” , Graham Vick, considerat a fi unul dintre cei mai importanţi regizori de operă din lume, este renumit pentru montările sale surprinzătoare şi inovative prezentate pe scenele marilor teatre lirice.

Ştefan Ignat, în rolul lui Falstaff

Noua producţie se bazează în mare măsură pe soliştii Operei Naţionale Bucureşti, chiar dacă, sau, mai ales că marea lor majoritate debutează cu acest prilej în lucrarea compusă de G. Verdi. În fruntea distribuţiei se află baritonul Ştefan Ignat, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti ai instituţiei. Acesta este singurul membru al echipei solistice care a mai lucrat cu Graham Vick, regizorul britanic îndrumându-l în rolul titular din ,,Oedipe” de George Enescu, operă pusă în scenă în Italia, la Cagliari, în anul 2005.  

Scenografia spectacolului ,,Falstaff” este semnată de Samal Blak, câştigător al Premiului Linbury pentru Scenografie în anul 2009. Samal Blak a mai colaborat cu regizorul Graham Vick la spectacole de operă din Marea Britanie şi a semnat decorurile şi costumele pentru producţii ale Teatrului La Monnaie din Bruxelles, ale companiei English Touring Opera, ale Scottish Opera & Music Theatre Wales, ale Operei Ostford (Norvegia) şi ale Linbury Studio Theatre de la Royal Opera House din Londra.

La pupitrul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti s-a aflat Guillermo García Calvo, dirijor al Operei de Stat din Viena şi colaborator al mai multor instituţii muzicale de prestigiu din lume, printre care Deutsche Oper Berlin şi London Symphony Orchestra.    

„Falstaff”
​Operă în trei acte de Giuseppe Verdi
Libretul de Arrigo Boito, inspirat de piesele de teatru „Nevestele vesele din Windsor” şi „Henric al IV-lea” de William Shakespeare
Regia şi mişcarea scenică: Graham Vick
Scenografia: Samal Blak
Lighting design: Giuseppe di Iorio
Asistent de regie: Jacopo Spinei
Dirijor:  Guillermo García Calvo
Maestru de cor: Stelian Olariu 

Distribuţii: 21 şi 22 februarie Falstaff - Ştefan Ignat (debut) Ford - Cătălin Ţoropoc (debut) Alice - Iulia Isaev Nanetta - Ana Cebotari (debut) Meg Page - Sorana Negrea (debut) Quickly - Andreea Iftimescu (debut) Fenton - Ştefan von Korch (debut) Caius - Liviu Indricău (debut) Bardolfo - Valentin Racoveanu Pistola - Iustin Zetea (debut)